Συνεδρίασε σήμερα, 22 Οκτωβρίου, η Διαρκής Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης,
Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής με θέμα ημερήσιας διάταξης την
επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Διοικητικής
Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «Ρυθμίσεις Υπουργείου
Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης».
Ακολουθούν τα βασικά σημεία της τοποθέτησης του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Μητσοτάκη:
• Η διοικητική μεταρρύθμιση είναι ένα άθροισμα μικρών, μεσαίων και μεγάλων αλλαγών, οι οποίες φυσικά όλες πρέπει να υπηρετούν τον ίδιο αξιακό κώδικα και την ίδια κεντρική στόχευση, αλλά δεν είναι μια μεγάλη κεντρική ιδέα, η οποία επιβάλλεται από πάνω προς τα κάτω και σπανίως εφαρμόζεται.
• Το να θεωρήσει κανείς ότι έχει έναν κεντρικό σχεδιασμό για τα ζητήματα της Δημόσιας Διοίκησης, ο οποίος μπορεί ν’ αποτυπωθεί σε ένα μεγάλο νομοθέτημα, που θα αντιμετωπίζει όλα τα ζητήματα της Δημόσιας Διοίκησης ταυτόχρονα, νομίζω ότι αυταπατάται.
• Η μεταρρύθμιση που σχεδιάζουμε αφορά σε ένα πλέγμα παρεμβάσεων, στις δομές, τις διαδικασίες και στο ανθρώπινο δυναμικό της Δημόσιας Διοίκησης.
• Μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι άκουσα από τον Εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ ότι «το νομοσχέδιο αυτό υπηρετεί μνημονιακές υποχρεώσεις». Καμία μνημονιακή υποχρέωση δεν υπηρετεί. Κάνουμε αυτονόητες κινήσεις εξορθολογισμού, που δεν είχαν γίνει για χρόνια.
• Το νομοσχέδιο είναι λιτό, δεν θα χρειαστεί κανένα Προεδρικό Διάταγμα και συνεπώς πρέπει να πιστώνεται στη λογική της καλής νομοθέτησης.
• Το νομοσχέδιο τέθηκε σε διαβούλευση και με παρέμβασή μου επεκτάθηκε η περίοδος της διαβούλευσης, επειδή διαπιστώσαμε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από την κοινωνία των πολιτών, κυρίως ως προς το ζήτημα της «Διαύγειας».
• Η ίδια η διαβούλευση μάς έδωσε περισσότερα ερεθίσματα, ειδικά στο ζήτημα της Διαύγειας, να είμαστε δηλαδή ακόμα πιο τολμηροί απ’ ό,τι ήμασταν στην αρχική πρόταση που είχαμε καταθέσει προς δημόσια διαβούλευση.
• Η διαβούλευση μπορεί πραγματικά να είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για την εκτελεστική εξουσία, υπό την προϋπόθεση ότι η εκτελεστική εξουσία θέλει ν’ ακούσει.
• Γνωρίζετε το ιστορικό της μηχανογραφικής άδειας, θεσπίστηκε τον Μάιο του 1989 επειδή η τότε κυβέρνηση έκρινε ότι πρέπει να δώσει ένα κίνητρο για τη χρήση των Η/Υ στη δημόσια διοίκηση. Πλέον, 24 χρόνια μετά, είναι σκόπιμο να καταργηθεί η άδεια και με ενδιαφέρον περιμένω να ακούσω επιχειρηματολογία περί του αντιθέτου.
• Υπήρχε μια απαράδεκτη κατάσταση απονομής πειθαρχικής δικαιοσύνης. Τα πειθαρχικά υπολειτουργούσαν, είχαμε ΕΔΕ που δεν ολοκληρώνονταν, εκατοντάδες εκκρεμείς υποθέσεις για χρόνια που δεν εξετάζονταν από τα πειθαρχικά συμβούλια. Έχει γίνει, και με δουλειά του προκατόχου μου, μια σημαντική παρέμβαση στο ζήτημα της απονομής της πειθαρχικής δικαιοσύνης.
• Η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους, υπό δύσκολες συνθήκες.
• Δρομολογούμε ένα έργο στο οποίο θα βελτιώσουμε ουσιαστικά τη χρηστική αξία της «Διαύγειας», το οποίο πιστεύουμε ότι θα είμαστε έτοιμοι να το ανακοινώσουμε και να το θέσουμε σε λειτουργία μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2014, το οποίο θα επιτρέπει στους πολίτες να κάνουν και σχόλια και συνδυασμένες αναζητήσεις στη «Διαύγεια».
• Για πρώτη φορά οι προσλήψεις γίνονται υπό τον κεντρικό έλεγχο του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, υπηρετώντας κεντρικές πολιτικές και προτεραιότητες οι οποίες καθορίζονται σε επίπεδο Υπουργικού Συμβουλίου.
• Οι προσλήψεις θα γίνουν με βάση τον κανόνα «1 προς 5» που ισχύει και τον κανόνα «1 προς 1» που θα ισχύσει για όλες τις αναγκαστικές αποχωρήσεις την περίοδο 2013 - 2014. Πρέπει να προσλάβουμε ανθρώπους με υψηλά προσόντα, που δεν μπορούμε να βρούμε μέσα από τη διαδικασία του προγράμματος της κινητικότητας.
• Μέσα από το πρόγραμμα κινητικότητας εντοπίσαμε 170 δημοτικούς αστυνομικούς πανεπιστημιακής εκπαίδευσης οικονομικού, που είναι αξιοποιήσιμοι και στο Υπουργείο Δημοσίας Τάξης, για την οικονομική αστυνομία και στο Υπουργείο Οικονομικών.