Παρασκευή, 24 Φεβρουαρίου 2012
Απάντηση και παρεμβάσεις του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης και
Υπουργού Οικονομικών κ. Ευάγγελου Βενιζέλου στη συζήτηση επί της επίκαιρης ερώτησης του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλέξη Τσίπρα με θέμα την περικοπή επικουρικών και κύριων συντάξεων
Απάντηση στην επίκαιρη ερώτηση Α. Τσίπρα (βίντεο)
Δεν υπάρχει, κύριε Πρόεδρε, πιο δυσάρεστο πράγμα για μια κυβέρνηση και για μια Βουλή από το να βρίσκεται στην ανάγκη να αποφασίζει περικοπές συντάξεων, έστω και αν αυτό αφορά τις σχετικά μεγαλύτερες συντάξεις, έστω και αν αυτό αφορά πολύ μικρές περικοπές.
Για να βρεθεί το κράτος, για να βρεθεί η πολιτεία στην ανάγκη να περικόπτει συντάξεις, πάει να πει ότι τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα, είναι στο όριο του τραγικού. Γιατί το δίλημμα που έχουμε μπροστά μας –το επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά και το επαναλαμβάνω για να το ακούσει ο κάθε Έλληνας συνταξιούχος, ο κάθε Έλληνας ασφαλισμένος που θέλει να βλέπει ότι υπάρχει βιωσιμότητα και προοπτική του ασφαλιστικού συστήματος για την παρούσα και τις μελλοντικές γενιές- είναι ή κάποιες περικοπές για να σταθούμε στα πόδια μας και να σώσουμε τη χώρα και το ασφαλιστικό σύστημα και τις συντάξεις ή οικονομική διάλυση, διάλυση του ασφαλιστικού συστήματος, αδυναμία καταβολής συντάξεων, δραματικές περικοπές, πραγματική βαλκανοποίηση.
Δεν «βαλκανοποιούνται» -για να χρησιμοποιήσω εντός εισαγωγικών την έκφραση του κ. Τσίπρα- οι μισθοί και οι συντάξεις. Μειώνονται. Μειώνονται σε σχέση με τα επίπεδα του 2009-2010. Και πράγματι επιστρέφουμε στα επίπεδα του 2004, αν μπορώ να κάνω μια τέτοια αναφορά μέσα στο χρόνο. Αυτό γίνεται ακριβώς για να μην πάμε στη δεκαετία του ’70, στη δεκαετία του ’60 ή στη δεκαετία του ’50.
Έρχομαι, όμως, στα συγκεκριμένα ερωτήματα που έθεσε ο κ. Τσίπρας. Η αναδιάρθρωση των επικουρικών ασφαλιστικών ταμείων συζητείται στη Βουλή με τη διαδικασία του νομοθετικού έργου. Το σχετικό νομοσχέδιο που εισηγείται το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων συζητήθηκε στην Επιτροπή και θα συζητηθεί την Τετάρτη στην Ολομέλεια. Υπάρχει η δυνατότητα να αναλυθούν όλα τα θέματα, να παρουσιαστούν οι αναλογιστικές μελέτες, να παρουσιαστεί η κατάσταση των επικουρικών ταμείων. Οι δε περικοπές στις συντάξεις έχουν ήδη αποφασιστεί από τη Βουλή, όταν εγκρίναμε το νέο πρόγραμμα στήριξης της ελληνικής οικονομίας πριν από δεκαπέντε ημέρες.
Το ειδικότερο ερώτημα του κ. Τσίπρα είναι: Μήπως περικόπτουμε τις συντάξεις λόγω του PSI; Μήπως εάν δεν είχε μεσολαβήσει το PSI, θα μπορούσαμε να δίνουμε τις συντάξεις ακέραιες χωρίς καμία μείωση; Η απάντηση είναι απολύτως όχι. Δεν έχει καμία σχέση το PSI με τις περικοπές των συντάξεων. Τα χαρτοφυλάκια των ασφαλιστικών ταμείων, δηλαδή η επένδυση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων σε τίτλους του ελληνικού Δημοσίου, σε ομόλογα, δεν χρησιμοποιούνται τώρα για την καταβολή συντάξεων. Τώρα τα χαρτοφυλάκια αυτά είναι ούτως ή άλλως σε τραγικά χαμηλά επίπεδα. Τα χαρτοφυλάκια αυτά δε τα αναπληρώνει στο ακέραιο το ελληνικό δημόσιο μέσα από την επιχορήγηση του κρατικού Προϋπολογισμού κάθε δύο χρόνια.
Το συνολικό χαρτοφυλάκιο τίτλων του ελληνικού Δημοσίου που κατέχουν τα ελληνικά ασφαλιστικά ταμεία είναι 27 δισεκατομμύρια ευρώ. Κάθε χρόνο η επιχορήγηση που δίνει ο κρατικός Προϋπολογισμός προς τα ταμεία αυτά ξεπερνά τα 13 δισεκατομμύρια ευρώ. Άρα, σε δύο χρόνια ο κρατικός προϋπολογισμός πληρώνει το σύνολο του χαρτοφυλακίου. Το χαρτοφυλάκιο αυτό αποτιμάται στις σημερινές τιμές των ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου.
Εάν αφήναμε τη χώρα χωρίς PSI ή εάν αφήναμε το χρέος χωρίς αναδιάρθρωση, θα είχε εξανεμιστεί το χαρτοφυλάκιο αυτό των ασφαλιστικών ταμείων. Τώρα αναδιαρθρώνεται και το χαρτοφυλάκιο αυτό με μετρητά, με νέα ισχυρότερα ομόλογα πολύ μεγαλύτερης αξίας, καθαρής παρούσης αξίας, και επιπλέον η Βουλή έχει ψηφίσει –και αυτό είναι νόμος του κράτους- ειδικό φορέα για την αναπλήρωση της περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων μέσα από τη μεταφορά περιουσίας του Δημοσίου.
Έχουμε πει ότι θα αποκαταστήσουμε τα επίπεδα της περιουσίας των ταμείων στο ακέραιο, εκεί που βρισκόταν η ονομαστική τιμή των ομολόγων που περιείχε το χαρτοφυλάκιό τους και το χαρτοφυλάκιο που διαχειρίζονται τα ίδια τα ταμεία με τα διοικητικά τους συμβούλια και το χαρτοφυλάκιο που διαχειρίζεται το κοινό κεφάλαιο της Τράπεζας της Ελλάδος.
Άρα, η απάντησή μου είναι διπλή: Όχι, η αναδιάρθρωση του χρέους μέσω του PSI δεν επηρεάζει τις συντάξεις. Οι συντάξεις επηρεάζονται από το γεγονός ότι είναι εκτροχιασμένα τα δημοσιονομικά πράγματα της χώρας, ότι δεν λειτουργεί δημοσιονομικά η χώρα με ομαλό τρόπο και πρέπει να αποκαταστήσουμε τη δημοσιονομική τάξη για να μπορεί αυτή η χώρα να επιβιώσει και να ανακτήσει τη δημοσιονομική της κυριαρχία.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η συνολική δαπάνη του κρατικού Προϋπολογισμού για συντάξεις του ιδιωτικού τομέα και του Δημοσίου υπερβαίνει τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ. Είναι μαζί με τη δαπάνη για την υγεία, το πιο σημαντικό κονδύλι του προϋπολογισμού. Όταν μιλάμε δυστυχώς για δαπάνες, μιλάμε για μισθούς, συντάξεις, υγεία, πρόνοια.
Εάν δεν αυξήσουμε τα έσοδα και εάν δεν εκλογικεύσουμε τις δαπάνες ξεκινώντας από τις δαπάνες υγείας, πρόνοιας, ώστε να είμαστε στοχευμένοι στις παροχές μας με καλά κοινωνικά αποτελέσματα, δεν θα μπορέσουμε να εκλογικεύσουμε, να συμμαζέψουμε, να νοικοκυρέψουμε τα δημόσια οικονομικά.
Δεύτερη απάντηση: Υπάρχει τίποτα που να συνδέει τη διαδικασία που ψηφίζει το Υπουργικό Συμβούλιο σήμερα και ψήφισε η Βουλή χθες με το μέλλον των ασφαλιστικών ταμείων; Ναι, θα ενισχυθεί η περιουσία των ταμείων. Θα γίνει πιο στέρεη, πιο ασφαλής. Εάν δεν είχαμε, όμως, κάνει αυτές τις παρεμβάσεις από το 2010 έως σήμερα, θα είχε εκτιναχθεί η συνολική δαπάνη για την ασφάλιση, θα είχαμε φτάσει σε μια προοπτική η οποία θα ήταν πραγματικά ζοφερή.
Πρέπει, επίσης, να λάβουμε υπόψη μας ότι, όπως και να το κάνουμε, ο μόνος τρόπος για να σωθεί το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα τώρα είναι να σωθεί η οικονομία. Γιατί μόνο ξεπερνώντας την ύφεση, μόνο γυρνώντας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, μόνο μειώνοντας την ανεργία θα αποκαταστήσουμε τις εισφορές. Τώρα έχουμε μείωση των εισφορών εργοδοτικών και εργατικών κατά 30% λόγω της ανεργίας και λόγω της ύφεσης. Μειώσαμε τις δαπάνες υγείας συνολικά κατά 30% μέσα από εκλογικεύσεις και νοικοκυρέματα, γιατί αναμφίβολα υπήρχε σπατάλη και διόγκωση της δαπάνης της φαρμακευτικής αλλά και άλλης. Και πάλι, όμως, αυτό δεν αρκεί.
Άρα, το συνολικό σχέδιο που εφαρμόζουμε για τη χώρα, το νέο πρόγραμμα, η προσπάθεια που κάνουμε, οι θυσίες, έχουν ως στόχο να σώσουν και τη χώρα και τις συντάξεις. Και όταν λέω συντάξεις, δεν εννοώ μόνο τις συντάξεις της παρούσας γενιάς αλλά και των μελλοντικών γενεών συνταξιούχων. -
Απάντηση στην δευτερολογία Α. Τσίπρα (βίντεο)
Κύριε Πρόεδρε, θα απαντήσω αντίστροφα, από τα ειδικότερα προς τα γενικότερα θέματα. Λέει ο κ. Τσίπρας: «Ακυρώστε την παραγγελία των δύο υποβρυχίων για να κερδίσετε 1 δισεκατομμύριο ευρώ». Τα δύο υποβρύχια τροφοδοτούν την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Η πρόταση του κυρίου Τσίπρα είναι: «Στερείστε το Ναυτικό από τα υποβρύχια που έχει προϋπολογίσει για την ασφάλεια του Αιγαίου και κλείστε αμέσως τις δύο μεγάλες ναυπηγικές βιομηχανίες, τα Ελληνικά Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά και κατ’ επέκταση, φυσικά, και της Ελευσίνας. Ρίξτε στην ανεργία 3.000 άτομα και όλα τα συναρτώμενα με τα ναυπηγεία επαγγέλματα, που σημαίνει 10.000 οικογένειες στην ανεργία».
Είναι εξαιρετικά πρακτική και χρήσιμη πρόταση, την οποία μπορούμε να κρατήσουμε και να συζητήσουμε τι σημαίνει αυτό για αμυντικούς σκοπούς, τι σημαίνει δημοσιονομικά, όταν πρόκειται για ένα δισεκατομμύριο ευρώ τα επόμενα δέκα χρόνια, όχι σε ένα χρόνο, και τι σημαίνει αυτό για την ανεργία και για τη βιομηχανική υποδομή και για τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας.
Λέει, επίσης, ο κ. Τσίπρας: «Δεν μπορούσατε να βρείτε 325 εκατομμύρια ευρώ από αλλού και όχι από συντάξεις;». Μα, αναζητήσαμε και βρήκαμε συμπληρωματικούς πόρους για τον περιορισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος, προκειμένου μέχρι το 2015 να αποκτήσουμε πρωτογενή πλεονάσματα και δυνατότητα επανόδου σε καθεστώς δημοσιονομικής κυριαρχίας 3 δισεκατομμυρίων ευρώ στη φάση αυτή. Το κονδύλι των 325 εκατομμυρίων ευρώ ήταν το 1/10 του συνολικού ποσού που αναζητήθηκε, εντοπίστηκε, περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα και θα ψηφιστεί με την τροποποίηση του Προϋπολογισμού την ερχόμενη Τρίτη στην Ολομέλεια της Βουλής.
Έχει εξηγήσει ο κ. Κουτρουμάνης ότι οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις γίνονται όχι λόγω του νέου προγράμματος της Τρόικας ή του PSI, αλλά επειδή τα επικουρικά ταμεία, τα οποία είναι κεφαλαιοποιητικά και χρηματοδοτούνται από εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων μόνο, γιατί είναι επικουρική η ασφάλιση, δεν αντέχουν αν δεν εξυγιανθούν. Γι’ αυτό εισηγείται η Κυβέρνηση –εισηγούνται και τα δύο κόμματα που τη στηρίζουν και μετέχουν σ’ αυτήν, δηλαδή και το ΠΑΣΟΚ και η Νέα Δημοκρατία- το σχέδιο αναδιάρθρωσης των επικουρικών ταμείων.
Λέει ο κ. Τσίπρας: «Έχουμε εξαιρέσει τα ομόλογα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αλλά δεν εξαιρούμε τα ομόλογα των ταμείων». Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στηρίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα και την ελληνική οικονομία με 130 δισεκατομμύρια ευρώ και παρεμβαίνει στην αγορά ομολόγων αγοράζοντας ομόλογα των κρατών-μελών της Ευρωζώνης, για να συγκρατήσει τις πιέσεις των κερδοσκόπων και για να μην ξεφύγει η κατάσταση. Αν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα βλέπει τα ομόλογά της να υφίστανται μείωση της ονομαστικής αξίας, ενώ τα έχει αποκτήσει για να βοηθήσει τις χώρες, γιατί να συνεχίσει να το κάνει αυτό; Γιατί να συνεχίσει να το κάνει για την Πορτογαλία, την Ιρλανδία, την Ιταλία;
Αν εμείς δεν έχουμε αίσθηση του τι σημαίνει νομισματική αρχή και παρέμβαση για τη σταθερότητα της χρηματοοικονομικής αγοράς, είμαστε άξιοι της μοίρας μας, γιατί δεν καταλαβαίνουμε πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιους κινδύνους έχει!
Επίσης, είναι ανακριβές ότι δεν επανακεφαλαιοποιούνται τα ταμεία, διότι έχουμε ψηφίσει νόμο πριν από λίγες ημέρες για την επανακεφαλαιοποίηση των ταμείων! Τα ταμεία είναι όλα κρατικά εγγυημένα και θα αποκατασταθεί η περιουσία τους. Αν δεν κάναμε αυτήν την παρέμβαση και τα αφήναμε στη μοίρα τους, θα είχαν την ψευδαίσθηση ότι έχουν ένα χαρτοφυλάκιο ομολόγων, ενώ δεν θα είχαν τίποτα!
Έρχομαι τώρα στο ερώτημα: «Πώς θα πετύχουμε την ανάπτυξη;». Μα, την ανάπτυξη θα την πετύχουμε πρωτίστως μέσα από την αλλαγή του κλίματος, μέσα από την ασφάλεια, μέσα από τη δυνατότητα να γίνει η Ελλάδα τόπος επενδύσεων, μέσα από μικρές επενδύσεις που θα κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Την ανάπτυξη θα την πετύχουμε μέσα από την αλλαγή στο τραπεζικό σύστημα, μέσα από ένα ασφαλές και στέρεο τραπεζικό σύστημα επανακεφαλαιοποιημένο, υπό το στρατηγικό έλεγχο του κράτους, αλλά υπό ιδιωτική διοίκηση που θα αλλάξει τα επίπεδα ρευστότητας στην αγορά.
Εάν δεν αλλάξει η λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, δεν μπορούμε να κάνουμε ούτε το ΕΣΠΑ, ούτε να εφαρμόσουμε τον αναπτυξιακό νόμο, ούτε να προχωρήσει κάποια μικρή, μεσαία ή μεγάλη ιδιωτική επένδυση, γιατί παντού θέλει τραπεζική συμμετοχή, τραπεζική συμμετοχή, τραπεζική συμμετοχή! Αυτό είναι το μεγάλο εργαλείο της ανάπτυξης!
Φυσικά, πρέπει να εξυπηρετούμε το δημόσιο χρέος και να μειώνουμε πρωτίστως το πρωτογενές έλλειμμα για να το κάνουμε πλεόνασμα, αλλά και το δημοσιονομικό για να μπορέσει η χώρα να βγει σε μία κατάσταση ανταγωνιστικότητας και βιωσιμότητας.
Δεν γίνεται αντιληπτό ότι αυτή τη στιγμή είναι απολύτως εγγυημένο από τον Κρατικό Προϋπολογισμό το ελληνικό κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα; Όμως, πρέπει ο Προϋπολογισμός να αντέχει, για να μπορεί να εγγυάται! Αν δεν αντέχει, δεν θα εγγυάται τίποτα και θα πέσουν όλα στο κενό!
Ο κ. Τσίπρας, όμως, έκανε ένα πολύ σημαντικό βήμα σήμερα. Είπε: «Φθάσαμε σ’ ένα σημείο στο οποίο πλέον η καταγγελία μόνη της δεν αρκεί, αλλά χρειάζονται και προτάσεις». Καλώς ήρθατε στην περιοχή των προτάσεων, για να δείτε πόσο δύσκολη είναι αυτή η περιοχή, διότι είναι έκθετη σε κριτική! Θέλετε να κάνετε το νέο συνασπισμό εξουσίας, για να κυβερνήσετε τον τόπο. Θέλετε να κυβερνήσετε τον τόπο σε μία πορεία εντός Ευρώπης ή εκτός Ευρώπης; Δεν κατάλαβα! Διότι, αν θέλετε να κυβερνήσετε τον τόπο εντός Ευρώπης, υπάρχουν καταναγκασμοί, υπάρχουν συσχετισμοί δυνάμεων, υπάρχουν εταίροι, υπάρχουν όργανα, υπάρχει και ένας πανευρωπαϊκός πολιτικός συσχετισμός.
Ρωτάτε: «Υπάρχει άλλος δρόμος»; Βεβαίως, υπάρχει άλλος δρόμος. Το θέμα είναι ότι δεν αποφασίζουμε μόνοι μας, ότι μετέχουμε σε ένα ευρωπαϊκό σύνολο και πρέπει να προσέχουμε τους πανευρωπαϊκούς συσχετισμούς.
Με ποιους θα πάτε να μιλήσετε, κ. Τσίπρα, ως εκπρόσωπος του μελλοντικού συνασπισμού εξουσίας; Θα πάτε να μιλήσετε με τη Γερμανίδα Καγκελάριο, με το Γάλλο Πρόεδρο -όποιος και αν είναι- με τον Ολλανδό Πρωθυπουργό, με τον Εσθονό Πρωθυπουργό, να δείτε πώς γίνεται η διαπραγμάτευση, τι σημαίνει να διαπραγματεύεσαι με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με το EFSF, τι σημαίνει να διαπραγματεύεσαι με τις χώρες που διοικούν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο;
Πηγαίνετε να δείτε ποια είναι η στάση της Ρωσίας, της Βραζιλίας, της Ινδίας, της Κίνας μέσα στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ για την Ελλάδα, για το ελληνικό πρόγραμμα. Είστε διεθνιστής και αυτό είναι η σωστή στάση, να βλέπουμε οικουμενικά τα πράγματα. Όμως, υπάρχουν και οικουμενικοί συσχετισμοί δυνάμεων, αλλιώς υπάρχει η θεωρία της εθνικής απομόνωσης.
Η Αλβανία, πριν τη ριζική αλλαγή της κατάστασης, ήταν το κλασικό παράδειγμα μιας εθνικά απομονωμένης χώρας. Τώρα τα παραδείγματα αυτά έχουν μειωθεί πάρα πολύ. Ελπίζω να μην έχετε στο μυαλό σας την Υπερδνειστερία, γιατί στην ευρωπαϊκή ήπειρο είναι ίσως ένα από τα λίγα παραδείγματα χώρας η οποία είναι σε απομόνωση σε σχέση με τις διεθνείς εξελίξεις.
Μου λέτε τώρα: «Κοινωνική ρήτρα στα δημόσια έργα». Ποιος τα πληρώνει αυτά; Ποιος πληρώνει την ποινική ρήτρα; Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, προφανώς. Άρα, από τα ένα κονδύλιο του Προϋπολογισμού στο άλλο κονδύλιο του Προϋπολογισμού.
Λέτε: «Κοινωνικός πόρος, ρήτρα επί της ακίνητης περιουσίας για το ασφαλιστικό σύστημα». Μα, όταν επιβάλαμε το ειδικό τέλος των ακινήτων μέσω της ΔΕΗ, ξεσηκωθήκατε. Αυτό τροφοδοτεί τον Προϋπολογισμό και ο Προϋπολογισμός τροφοδοτεί τα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτό υπάρχει.
Λέτε: «Φόρος στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές». Βεβαίως, αλλά πρέπει να υπάρχουν χρηματοοικονομικές συναλλαγές, πρέπει να υπάρχει τραπεζικό σύστημα. Και τώρα, βέβαια, που το κράτος θα είναι ο μεγάλος υπερμέτοχος των τραπεζών, από τα δικά του κέρδη θα μειώνεται ο φόρος αυτός. Ό,τι παίρνει ως φόρος δεν θα το παίρνει ως μέρισμα.
Λέτε: «Αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας». Μα, τη δημόσια περιουσία δίνουμε στα ασφαλιστικά ταμεία μέσω του νέου φορέα που ψήφισε η Βουλή.
Οι προτάσεις ρητορικά είναι εύκολες. Η άσκηση πολιτικής στο όνομα του έθνους και με ιστορική και κοινωνική ευθύνη είναι πολύ δύσκολη υπόθεση. -
Παρέμβαση για το πόθεν έσχες των βουλευτών (βίντεο)
Όπως ορθά είπατε, εδώ και επτά μήνες περίπου, με πρωτοβουλία μου έχει νομοθετήσει η Βουλή των Ελλήνων την άρση του τραπεζικού απορρήτου. Επί τη βάση αυτού του νέου νομικού καθεστώτος, όπως επίσης γνωρίζει η Βουλή, έχουμε ζητήσει από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα να μας πληροφορήσει για εμβάσματα προς το εξωτερικό κατά τα έτη 2009-2010-2011, και τώρα βεβαίως και 2012, τα οποία υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ, ώστε να δούμε αν αυτά δικαιολογούνται από το εισόδημα ή την περιουσία.
Ταυτόχρονα η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, στην οποία προεδρεύει ο Αντιπρόεδρος κ. Ευάγγελος Αργύρης, έχει αποστείλει στη Γενική Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων τον ονομαστικό κατάλογο των υπόχρεων σε υποβολή δήλωσης πόθεν έσχες προς τον Πρόεδρο της Βουλής, των πολιτικών προσώπων δηλαδή, προκειμένου να παραλληλίζονται οι καταστάσεις.
Εδώ και αρκετό καιρό είχαμε στα χέρια μας τις καταστάσεις του 2009 και του 2010. Προχθές, προ δύο ημερών, το σύστημα Δίας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών μας διαβίβασε τα στοιχεία του 2011, τα οποία βεβαίως είναι πολύ μεγάλα σε όγκο. Και αυτή τη στιγμή τρέχουν τα συστήματα Δίας και το σύστημα του πόθεν έσχες, προκειμένου να δούμε πού υπάρχει κοινός τόπος.
Υπάρχουν πολιτικά πρόσωπα ή συγγενείς πολιτικών προσώπων που έχουν εμβάσματα προς το εξωτερικό μεγαλύτερα των 100.000 ευρώ το 2011. Τα ονόματα αυτά θα οριστικοποιηθούν μέσα στην ημέρα και θα δοθούν στον Πρόεδρο της Βουλής και τον Πρόεδρο της Επιτροπής Ελέγχου του Πόθεν Έσχες τον Αντιπρόεδρο κ. Αργύρη, προκειμένου να κληθούν οι αναφερόμενοι στην κατάσταση αυτή από την Επιτροπή Ελέγχου του Πόθεν Έσχες και να δώσουν εξηγήσεις. Ταυτόχρονα όπου το Υπουργείο Οικονομικών βλέπει ότι υπάρχει πεδίο φορολογικού ελέγχου, το ΣΔΟΕ έχει εντολή να προβεί αμέσως σε έκτακτους φορολογικούς ελέγχους. Έχω δώσει σχετική εντολή στον Ειδικό Γραμματέα, τον πρώην εισαγγελέα κύριο Διώτη.
Επειδή τώρα η καθεμία περίπτωση απ’ αυτές έχει τα δικά της χαρακτηριστικά -μπορεί κάποιο μέλος της οικογένειες να έχει εμπορικές συναλλαγές και να είναι απολύτως αθώες και ανώδυνες αυτές οι μεταβιβάσεις στο εξωτερικό, μπορεί κάποιος άλλος να είχε ένα πρόβλημα υγείας κ.λπ- δεν νομίζω ότι είναι σωστό να γίνει οποιαδήποτε δημόσια ανακοίνωση άμεσα ή έμμεσα, πριν προηγηθεί αυτή η φάση της ακρόασης από την Επιτροπή Ελέγχου του Πόθεν Έσχες, η οποία φαντάζομαι ότι μπορεί να διαρκέσει μία-δύο μέρες. Δεν χρειάζεται να καθυστερήσει.
Θα σας εφοδιάσω λοιπόν με τα σχετικά στοιχεία, ώστε να κινηθεί αμέσως η διαδικασία αυτή. Διότι πράγματι υπάρχει μία διαφορά μεταξύ νομιμότητας και δεοντολογίας. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία τώρα αντιστρεφόμενο. Έχω κάνει έκκληση τις τελευταίες μέρες κατ’ επανάληψη να δημιουργήσουμε ένα εθνικό κίνημα επιστροφής των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες ανασυγκροτούνται και διασφαλίζονται με το νέο πρόγραμμα. Τα πολιτικά πρόσωπα και οι περί τα πολιτικά πρόσωπα συγγενείς ας ξεκινήσουν αυτό το κίνημα επιστροφής καταθέσεων.
Να διευκρινίσω όμως και κάτι άλλο. Από τα 65 δισεκατομμύρια ευρώ που έχουν αποσυρθεί από το Δεκέμβριο του 2009 μέχρι σήμερα από τις ελληνικές τράπεζες, μόνο 16 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν μεταβιβαστεί στο εξωτερικό. Επ’ αυτών ασκείται έλεγχος. Τα υπόλοιπα είναι εδώ στην Ελλάδα ή έχουν φύγει με μη τραπεζικές διαδικασίες ή είναι επενδεδυμένα σε ομόλογα άλλων κρατών, ή είναι επενδεδυμένα σε τιμαλφή, σε έργα τέχνης, σε χρυσό ή είναι σε θυρίδες. Για τον πολύ κόσμο δυστυχώς είναι στα σπίτια, στα στρώματα.
Όπως υπολόγισε η Τράπεζα της Ελλάδας οι πολίτες έχασαν 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ τόκους επειδή απέσυραν αυτές τις καταθέσεις. Και η οικονομία μέσα από τη μόχλευση των δισεκατομμυρίων αυτών, που θα μπορούσε να έχει επιτευχθεί από το τραπεζικό σύστημα, έχασε ποσοστά ανάπτυξης. Είναι, λοιπόν, μια ευκαιρία επειδή πάντοτε ισχύει το δόγμα «ο τρώσας και ιάσεται» να ξεκινήσει από εδώ το κίνημα επιστροφής των καταθέσεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα. -
Παρέμβαση για καταθέσεις Ελλήνων στην Ελβετία (βίντεο)
Επαναλαμβάνω ότι η Ελβετία έχει πολύ μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον. Τώρα τα «σκήπτρα» τα κρατάει το Ηνωμένο Βασίλειο. Από τα ποσά που εξάγονται το 35% κατευθύνεται στο Ηνωμένο Βασίλειο και μόνο 9% κατευθύνεται στην Ελβετία.
Επίσης, στην Ελβετία υπάρχουν καταθέσεις ελληνικών εφοπλιστικών εταιρειών οι οποίες δεν προκύπτουν από δραστηριότητες στην Ελλάδα. Εκεί έχουμε ένα πρόβλημα συνεννόησης με τις ελβετικές αρχές, διότι αυτές οι καταθέσεις και στην Ελλάδα θα ήταν αφορολόγητες με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
Είμαι σε συνεχή επαφή και εγώ και ο Γενικός Γραμματέας κ. Πλασκοβίτης με τις ελβετικές αρχές. Το πρόβλημά μας με την Ελβετία δεν είναι η Ελβετία. Είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία δεν θέλει να συνάπτονται επιμέρους συμφωνίες των κρατών-μελών με την Ελβετία. Θέλει να κάνει μια ενιαία συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την Ελβετία. Εμείς έχουμε το αντεπιχείρημα ότι τέτοιες συμφωνίες έχει συνάψει η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ζητάμε να υπογράψουμε μία ίδια συμφωνία, με προκαταβολή μάλιστα. Και αυτό ελπίζω ότι θα το πετύχουμε τις επόμενες εβδομάδες.
Στο μεταξύ, η Ελβετία, υπό τη διεθνή πίεση, ανακοίνωσε χθες –όπως ξέρετε- ριζική αλλαγή του καθεστώτος του τραπεζικού και φορολογικού απορρήτου. Πιστεύω ότι αυτό μας διευκολύνει πάρα πολύ, ώστε να λύσουμε αυτό το μεγάλο ιστορικό πρόβλημα που λέγεται «ελληνικές καταθέσεις στην Ελβετία».
Κατά τη γνώμη μου, όμως, από πλευράς όγκου, το πρόβλημα είναι οι καταθέσεις οι οποίες έφυγαν και δεν εμφανίζονται πουθενά στο διεθνές τραπεζικό σύστημα.
Να μην έχετε, δε, καμία αμφιβολία, κύριε Πρόεδρε του ΣΥΡΙΖΑ, ότι η Τράπεζα της Ελλάδος κάνει αυτά που λέει το Υπουργείο Οικονομικών και συνεργάζεται απολύτως. Και ό,τι στοιχεία έχει η Τράπεζα της Ελλάδος, τα έχουμε κι εμείς, τα έχει και η Βουλή και μπορούμε να αναζητάμε ό,τι θέλουμε. Και θα το μεταφέρω ξανά στην Τράπεζα της Ελλάδος αυτό. Αλίμονο, η Τράπεζα της Ελλάδος είναι ο επόπτης του τραπεζικού συστήματος και μέσα στα καθήκοντά της, λόγω Ευρωσυστήματος, είναι να προστατεύει τη διαφάνεια και να συνεργάζεται απολύτως με την Επιτροπή του κ. Νικολούδη, την αρμόδια Αρχή, δηλαδή, για τον έλεγχο του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Η Τράπεζα της Ελλάδος μετέχει στο συλλογικό Όργανο της Αρχής αυτής και παρακολουθεί από πολύ κοντά όλες τις διαδικασίες. -