Αθήνα , 31 Μαρτίου 2011
Επίκαιρη Επερώτηση που υπογράφει ο Πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ. κ. Γ. Καρατζαφέρης και σύσσωμη η Κ.Ο. του ΛΑ.Ο.Σ. κατατέθηκε στη Βουλή προς τον Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, με θέμα τα «Μείζονα προβλήματα της Ελληνικής Ακτοπλοΐας».
Το κείμενο της Επίκαιρης Επερώτησης των Βουλευτών του ΛΑ.Ο.Σ. έχει ως εξής:
Προς: Τον Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κ. Γιάννη Διαμαντίδη
Θέμα: «Μείζονα προβλήματα της Ελληνικής Ακτοπλοΐας»
Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αποτελούν δομική ανάγκη λειτουργικότητας παντού σε παράλιες χώρες. Για την Ελλάδα, συγκεκριμένα, αυτή η ανάγκη γίνεται ζωτική και βασικός ουσιαστικός παράγοντας βιωσιμότητας και ανάπτυξης όλων των κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων των νησιών μας, αφού είμαστε η κατεξοχήν νησιωτική χώρα στην Ευρώπη. Το μεγάλο μήκος, λοιπόν, της ακτογραμμής της χώρας, σε συνδυασμό με το πλήθος των κατοικημένων νησιών, καθιστούν την Ελληνική Ακτοπλοΐα ουσιαστικά απαραίτητο τομέα κλάδο της Ελληνικής Ακτοπλοϊας. Τα επιβατικά πλοία προσφέρουν στην εθνική οικονομία, επηρεάζοντας άμεσα την τουριστική ανάπτυξη της νησιωτικής χώρας. Σήμερα, λοιπόν, και λόγω των δυσμενών οικονομικών συνθηκών, όλοι προσβλέπουμε στον κλάδο αυτόν ως σημαντικό οικονομικό τομέα ανάπτυξης, λόγω ανταλλαγής τοπικών προϊόντων και, προπαντός, για θέματα υγειονομικής κάλυψης και επιβίωσης σε αλληλοεξάρτηση με την ενδοχώρα.
Αυτή τη στιγμή, η Ελληνική Ακτοπλοΐα βρίσκεται σε δυσμενέστατη θέση, με το αναχρονιστικό ισχύον θεσμικό πλαίσιο και το υφιστάμενο δίκτυο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών να μην ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στη σύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική χώρα, αλλά και μεταξύ τους, καθώς ούτε στην κάλυψη των αναγκών τόσο των νησιωτών, όσο και των επισκεπτών των νησιών.
Συνοπτικά:
1. η συνεχιζόμενη αύξηση των τιμών των καυσίμων στα συμβατικά και κυρίως τα ταχύπλοα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία,
2. ο υπερβολικός φόρος προστιθέμενης αξίας,
3. οι υψηλές κρατήσεις υπέρ τρίτων,
4. το εξαιρετικά υψηλό λειτουργικό κόστος στην Ελλάδα σε σύγκριση με την ακτοπλοΐα άλλων χωρών και
5. ο αθέμιτος ανταγωνισμός
αποτελούν τα βασικότερα προβλήματα που έχουν οδηγήσει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες σε οικονομικό αδιέξοδο. Ως εκ τούτου, και εν όψει της νέας θερινής περιόδου, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις για να αποφύγουν την πτώχευση εξετάζουν το ενδεχόμενο:
α. να πουλήσουν τα πλοία τους,
β. να τα αποδρομολογήσουν από διάφορες γραμμές,
γ. να συγχωνεύσουν, να μειώσουν ή ακόμη και να καταργήσουν τα δρομολόγιά τους,
δ. να αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων και
ε. να υποβαθμίσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους,
προκειμένου να μειώσουν και τις λειτουργικές δαπάνες τους. Και παρά τις συνεχείς εκκλήσεις των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων αναφορικά με την κρισιμότητα της κατάστασης, η παρούσα Κυβέρνηση κωλυσιεργεί και σίγουρα δεν λαμβάνει μέτρα άμεσα, εδώ και τώρα, για ένα θέμα τέτοιας σημασίας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, η Ελληνική Πολιτεία, ενώ πριμοδότησε τον τουρισμό με τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ και την απαλλαγή από την πληρωμή τελών στους κρατικούς αερολιμένες, δεν κινήθηκε στην ίδια κατεύθυνση για την ενίσχυση και τόνωση της ακτοπλοϊκής κίνησης προς τα νησιά μας, ειδικότερα, δε, σε μια περίοδο κατά την οποία οι όποιες προοπτικές δεν είναι οι ευνοϊκότερες.
Ακατανόητη παραμένει η πολιτική του αρμόδιου Υπουργείου αναφορικά και με τις άγονες γραμμές. Η εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας και η κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών όλων των μικρών νησιών μας είναι μείζονος σπουδαιότητας για την τουριστική και οικονομική τους ανάπτυξη, την υγεία και επιβίωση των κατοίκων τους, ενώ συνάμα αποτελεί θέμα εθνικής σημασίας δεδομένων και των απειλητικών διεκδικήσεων και αμφισβητήσεων του θαλάσσιου χώρου της πατρίδας μας. Ωστόσο, βασικά προβλήματα για τα νησιά της άγονης γραμμής είναι:
α. ο γηραιός στόλος, που θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών και επιμηκύνει κατά πολύ τη διάρκεια του ταξιδιού,
β. η πλημμελής συντήρηση του υπάρχοντος στόλου
γ. η έλλειψη ναυπήγησης νέων πλοίων
δ. η μη εκτέλεση τακτικών δρομολογίων και
ε. οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις που ταλαιπωρούν σε μεγάλο βαθμό το επιβατικό κοινό.
Επιπλέον, μέχρι σήμερα, δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί οι απαραίτητοι διαγωνισμοί, ενώ η εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των εταιρειών παραμένει μειωμένη, με αποτέλεσμα μεγάλες γραμμές να έχουν μείνει στον αέρα και να είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος πολλά νησιά της άγονης γραμμής να μείνουν σύντομα χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και το σοβαρότατο πρόβλημα των ελλιπέστατων λιμενικών υποδομών και εγκαταστάσεων, καθώς και της μη συντήρησης των όποιων υπαρχουσών, με τη δικαιολογία πάντοτε της έλλειψης κονδυλίων. Συγκεκριμένα, δεν έχει προχωρήσει κανένα σχέδιο εκσυγχρονισμού και βελτίωσης των λιμανιών όλων των νησιών για την εξυπηρέτηση τόσο των πλοίων όσο και των επιβατών. Ως εκ τούτου, είναι πολλές οι φορές που γινόμαστε μάρτυρες ακτοπλοϊκών ατυχημάτων ή πλημμελούς εκτέλεσης των δρομολογίων, λόγω της μη δυνατότητας προσέγγισης και ελλιμενισμού των πλοίων.
Κατόπιν τούτων, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη τις αλγεινές εκτιμήσεις περί μείωσης της επιβατικής κίνησης από 7% έως 15% σε ορισμένες γραμμές για το 2011, γεγονός που, μεταξύ άλλων, επιβεβαιώνει τη λανθασμένη επιλογή της Κυβέρνησης ως προς την κατάργηση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και τη συνεπαγόμενη σύγχυση αρμοδιοτήτων:
Επερωτάσθε:
1.Ποια θα είναι η συγκεκριμένη, συνολική πολιτική της Κυβέρνησης για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος της Ελληνικής ακτοπλοΐας;
2.Πότε ακριβώς προτίθεστε να προβείτε στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και τον εναρμονισμό της υφισταμένης Ελληνικής νομοθεσίας με την κοινοτική νομοθεσία για την ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών;
3.Πώς θα εξασφαλίσετε τον επανασχεδιασμό του δικτύου των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών και μεταφορών, με στόχο την καθημερινή σύνδεση όλων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους, καθώς και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των νησιωτών μας, εν όψει, δε, των τουριστικών περιόδων του Πάσχα και του καλοκαιριού;
4.Με ποιους τρόπους και πότε θα ενισχύσετε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας έναντι των ξένων ακτοπλοϊκών εταιρειών και θα διασφαλίσετε την εξυγίανση της ακτοπλοϊκής αγοράς;
5.Προτίθεστε να λάβετε μέτρα προς την κατεύθυνση της κατάργησης των κρατήσεων υπέρ τρίτων και της μείωσης των συντελεστών του ΦΠΑ για την ακτοπλοΐα, εντάσσοντάς τη στις διατάξεις για τον τουρισμό, με στόχο την τόνωση της τουριστικής κίνησης προς τα νησιά;
6.Με ποιες διαβεβαιώσεις και δεσμεύσεις θα πράξετε τα δέοντα για την αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών δημόσιας υπηρεσίας; Τι μέλλει γενέσθαι με τις άγονες γραμμές οι οποίες έχουν μείνει στον αέρα και για τις οποίες δεν εκδηλώνεται ενδιαφέρον από τους πλοιοκτήτες; Πότε θα ολοκληρωθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί και ποιοι οι λόγοι της μέχρι σήμερα καθυστέρησης;
7.Έχει γίνει ακριβής καταγραφή των προβλημάτων και των ελλείψεων που εμφανίζουν τα λιμάνια της χώρας και ποια τα αποτελέσματά της;
8.Πότε θα υπάρξει ένας σαφής προγραμματισμός για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών των νησιών της χώρας και ποιο το ακριβές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των λιμενικών έργων;
9.Τι προτίθεσθε να κάνετε για την ήδη εσφαλμένη μελέτη και κατασκευή λιμενικών έργων τα οποία δημιουργούν πρόβλημα στα ακτοπλοϊκά πλοία κατά την είσοδο τους στα λιμάνια και κατά τον ελλιμενισμό τους;
Αθήνα 31.03.2011
Οι Επερωτώντες Βουλευτές:
Καρατζαφέρης Γεώργιος
Αϊβαλιώτης Κωνσταντίνος
Ανατολάκης Γεώργιος
Αποστολάτος Βαΐτσης
Βελόπουλος Κυριάκος
Βορίδης Μαυρουδής
Γεωργιάδης Σπυρίδων-Άδωνις
Κολοκοτρώνης Άγγελος
Κοραντής Ιωάννης
Μαρκάκης Παύλος
Παπανδρέου-Παπαδάκη Ουρανία
Πλεύρης Αθανάσιος
Πολατίδης Ηλίας
Ροντούλης Αστέριος
Χρυσανθακόπουλος Αλέξανδρος