Μετά τις επιτυχίες που έχει σημειώσει το Πρακτορείο μας, από το 1980, και από το 2000 στο internet, συνεχίζουμε σταθερά, με νέα ρεκόρ δημοσιεύσεων και αναπαραγωγή των ρεπορτάζ μας στα ΜΜΕ στην Ελλάδα και στον κόσμο. www.vouli.net * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε. * Καταγράφουμε την πολιτική ιστορία του Ελληνισμού

17.2.10

ΟΜΙΛΙΑ ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Αθήνα, 17 Φεβρουαρίου 2010
ΟΜΙΛΙΑ
ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (ΕΛ.Σ.Σ.). ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) ΩΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ»



Πρέπει να πω ότι μου έκανε εντύπωση η εισήγηση από το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Αν δεν με απατά η μνήμη μου σε μια εισήγηση 20 λεπτών, η αναφορά για το νομοσχέδιο ήταν κάτω από 60 δεπτερόλεπτα, ενώ τα υπόλοιπα 19 λεπτά ήταν μία προσπάθεια υπεράσπισης αυτών που δεν μπορεί να υπερασπισθεί. Και αυτό που δεν μπορεί να υπερασπισθεί είναι οι πρακτικές της Ν.Δ. στην παραποίηση των στατιστικών στοιχείων.
Νομίζω ότι αγγίζει τα όρια του πολιτικού θράσους, να έρχεστε εδώ και να μιλάτε για παραποίηση στοιχείων από το ΠΑΣΟΚ, όταν ολόκληρη η υφήλιος έχει βουίξει με το τι έχει γίνει με τα στατιστικά στοιχεία του 2009. Όταν σε κάθε επίσκεψή μου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με ρωτούν το ίδιο ακριβώς: «Δηλαδή, μετά από όλα αυτά, δεν πρέπει κάποιος να πάει φυλακή; Δεν πρέπει να αναζητήσετε ευθύνες; Δεν υπάρχουν ευθύνες γι’ αυτό που έχει συμβεί στη χώρα σας»;
Έρχεστε, σήμερα, και ανασύρετε την ιστορία του swap της Goldman Sachs, το 2001, για να αποδείξετε τι ακριβώς; Ήσασταν Κυβέρνηση από το 2004 ως το 2008. Γιατί δεν κάνατε μια εξεταστική για το θέμα αυτό; Γιατί δεν στείλατε την υπόθεση στον εισαγγελέα; Γιατί αντί να τα κάνετε όλα αυτά, απλώς μας λέτε ότι χρεώσατε τις επόμενες γενιές; Εσείς πήγατε το θέμα στο 2037. Εσείς, λοιπόν, δεν χρεώσατε τις επόμενες γενιές με αυτό;
Είναι μια απελπισμένη προσπάθεια, για να αποποιηθείτε τις ευθύνες σας, τις οποίες σας έχει καταλογίσει ο Ελληνικός λαός και θα συνεχίσει να σας καταλογίζει, όσο δεν τις αναλαμβάνετε. Αυτό κάνατε και σήμερα. Δεν αναλάβατε καμία ευθύνη. Επιχειρήσατε με διάφορα στατιστικά στοιχεία να μας πείτε ότι δεν φταίτε για τα προβλήματα στα στατιστικά και στα δημόσια οικονομικά, αλλά φταίει το ΠΑΣΟΚ. Ήσασταν ή δεν ήσασταν Κυβέρνηση από το 2004 ως το 2008, όταν η Eurostat έκανε 10 μεθολογικές επισκέψεις στη χώρα μας; Στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. δεν έκανε καμία επίσκεψη. Ήσασταν ή δεν ήσασταν Κυβέρνηση, όταν αυξήσατε τις πρωτογενείς δαπάνες πέρα από τον τόπο κατά 23 δισ. ευρώ, δηλαδή από 36 δισ. σε 59 δισ. ευρώ το 2009; Μήπως ήταν κάποιος άλλος που παρέλαβε το χρέος της γενικής κυβέρνησης από 98,6%, το 2004, και το πήγατε στο 113,4%, το 2009; Αυτά τα 100 δισ. ευρώ του νέου χρέους που πήγαν; Γιατί ο Έλληνας πολίτης σίγουρα δεν τα είδε. Δεν είδε βελτιωμένες υπηρεσίες παιδείας, δεν είδε μεγαλύτερο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αν εν πάση περιπτώσει γνωρίζατε αυτά που μας λέτε σήμερα, δηλαδή, ότι η χώρα έχει χρέη εξαιτίας των τόκων λόγω των εξοπλισμών του ΠΑΣΟΚ, τότε γιατί το 2004 λέγατε ότι θα μειώσετε τις δαπάνες κατά 10 δισ. ευρώ ετησίως;
Η Ν.Δ. αυτή τη στιγμή πρέπει να κάνει μια πολύ σκληρή αυτοκριτική. Πρέπει να πει με ευθύτητα στον Ελληνικό λαό γι’ αυτά τα οποία έκανε τα τελευταία χρόνια. Πρέπει να αναζητήσει μέσα στους κόλπους της τους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι γι’ αυτά τα προβλήματα. Αυτή είναι η έννοια της εξεταστικής επιτροπής για την οικονομία, που θα κάνουμε. Δεν έχει να κάνει με παιχνίδι μεταξύ των δύο κομμάτων, αλλά ειλικρινά οφείλουμε εξηγήσεις στους Έλληνες πολίτες.
Δεν είναι δυνατόν να προχωράμε σε αυτή τη χώρα, αναγνωρίζοντας ότι υπάρχουν προβλήματα και αυτά να μην προσωποποιούνται. Και βέβαια, δεν φταίει ο υπάλληλος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ή της ΕΣΥΕ, αλλά φταίνε αυτοί που έδωσαν τις πολιτικές εντολές και αυτοί θα λογοδοτήσουν.
Το νομοσχέδιο που συζητάμε είναι ένα σχέδιο νόμου, το οποίο επιχειρεί να αντιμετωπίσει με σοβαρό και τεκμηριωμένο τρόπο το τεράστιο έλλειμμα αξιοπιστίας της χώρας διεθνώς. Αυτό το βιώνουμε καθημερινά και σίγουρα μεταφράζεται στο κόστος δανεισμού της χώρας. Είναι ένα νομοσχέδιο που έχει περάσει από μία πολύ οργανωμένη και χρήσιμη διαδικασία διαλόγου. Μετατρέπει τη Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Οικονομικών σε μια ανεξάρτητη διοικητική Αρχή, με απολύτως σαφές νομικό πλαίσιο, αντίθετα με αυτά που ακούστηκαν από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ. Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου όπου η νέα ελληνική στατιστική φεύγει από τον έλεγχο του Υπουργείου Οικονομικών και περνάει στον έλεγχο της Βουλής, ρυθμίζονται οι κανόνες λειτουργίας του ελληνικού στατιστικού συστήματος και λαμβάνεται, για πρώτη φορά, μέριμνα για την εφαρμογή των κοινοτικών κανόνων.
Επίσης, με το νομοσχέδιο αυτό τίθενται οι βασικές αρχές λειτουργίας του στατιστικού συστήματος, οι υποχρεώσεις των φορέων, θεσμοθετείται ένα συμβουλευτικό όργανο στο οποίο εκπροσωπούνται κοινωνικοί και οικονομικοί φορείς και ορίζεται ένα τριετές ελληνικό στατιστικό πρόγραμμα. Εμείς, μέσα σε τρεις μήνες, αφότου αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, κάναμε αυτό το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητούσε επί πέντε χρόνια από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Το κάναμε υπεύθυνα και το νομοσχέδιο αυτό θα είχε έρθει εδώ και ένα μήνα προς ψήφιση, αν δεν περιμέναμε τις συνθετικές παρατηρήσεις από την Eurostat και από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Αντιλαμβάνομαι ότι ο ΛΑΟΣ έχει γενικώς ένα πρόβλημα με τις Ανεξάρτητες Αρχές και γι’ αυτό καταψηφίζουμε το σχέδιο νόμου επί της αρχής. Αντιλαμβάνομαι ότι το Κ.Κ.Ε. έχει μια διαφορετική θεώρηση, για το τι σημαίνουν στατιστικά στοιχεία σε μια μεικτή καπιταλιστική κοινωνία και γι’ αυτό το καταψηφίσει. Υποθέτω, αν κατάλαβα καλά, ότι η Νέα Δημοκρατία λέει, «ναι» στο νομοσχέδιο, διότι αν άκουγε κανείς τον εισηγητή της δεν θα του ήταν απολύτως σαφές αυτό και καλό θα ήταν να διευκρινιστεί. Τέλος, δεν αντιλαμβάνομαι τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ, διότι θέτει συγκεκριμένα ζητήματα, τα οποία απαντώνται στη συζήτηση επί των άρθρων. Επί της αρχής, όμως, ποιο ακριβώς είναι το ζήτημα; Επί της αρχής διαφωνούν στην ανάγκη να υπάρξει μια Ανεξάρτητη Αρχή για τα στατιστικά στοιχεία στη χώρα μας; Θα ήθελα μία περαιτέρω διευκρίνιση σε αυτό κάποια στιγμή. Αναρωτήθηκα εάν είναι μια γενικότερη λογική για τις Ανεξάρτητες Αρχές που ταυτίζει τη θέση αυτή του ΣΥΡΙΖΑ με τη θέση του ΛΑΟΣ.
Θέλω να διευκρινίσω κάτι, σχετικά με όσα ειπώθηκαν για το ρόλο του Υπουργού Οικονομικών και την απόφαση για τη Διάσκεψη των Προέδρων. Στο νομοσχέδιο γίνεται σαφές ότι ο Υπουργός Οικονομικών προτείνει μόνο ένα μέλος της Αρχής αυτής, ενώ για τα τέσσερα μέλη αποφασίζει η Διάσκεψη των Προέδρων.
Θα ήθελα να σταθώ σε δύο σημεία εδώ. Πρώτον, γιατί θα πρέπει να προτείνει στη Διάσκεψη των Προέδρων ο Υπουργός Οικονομικών; Διότι, σύμφωνα με την ελληνική έννομη τάξη, η Βουλή δεν μπορεί να έχει τέτοια εκτελεστική αρμοδιότητα. Το ίδιο συμβαίνει, για παράδειγμα, με τον Συνήγορο του Πολίτη. Γι’ αυτό και υπάρχει, εκτός από τον έλεγχο της Βουλής και η τυπική εποπτεία του Υπουργείου Οικονομικών, ακριβώς όπως και ο Συνήγορος του Πολίτη εποπτεύεται από το Υπουργείο Εσωτερικών. Δεύτερο ερώτημα: κάνει πίσω το Υπουργείο Εσωτερικών στο να υπάρχει αυξημένη πλειοψηφία από τη Διάσκεψη των Προέδρων; Κάθε άλλο. Ο Κανονισμός της Βουλής λέει πολύ καθαρά ότι σε παρόμοιες αποφάσεις της Διάσκεψης των Προέδρων γίνεται με εισήγηση του Προέδρου της Βουλής ομοφώνως, άλλως με πλειοψηφία των 4/5 των μελών της. Δεν είναι ζήτημα του νόμου αυτού, είναι ζήτημα της αλλαγής του Κανονισμού της Βουλής. Όμως, για να διαλυθεί οποιαδήποτε αμφιβολία, ως προς το ζήτημα αυτό, το Υπουργείο Οικονομικών θα συμπεριλάβει τη ρητή δέσμευση ότι θα είναι με αυξημένη πλειοψηφία των 4/5 της Διάσκεψης των Προέδρων, παρότι δεν χρειάζεται, γιατί αυτό είναι ζήτημα, που αφορά την αλλαγή του Κανονισμού της Βουλής και όχι αυτό το νομοσχέδιο. Αλλά, επειδή ακούστηκε κάτι που είναι πέρα από τις προθέσεις του Υπουργείου, το ξεκαθαρίζουμε.
Κλείνω κύριε Πρόεδρε, λέγοντας πως πιστεύω ότι οι Έλληνες πολίτες το περιμένουν αυτό το νομοσχέδιο, έχουν πειστεί για την αναγκαιότητά του, ζητούν από όλους μας να δώσουμε τα θεσμικά εχέγγυα, έτσι ώστε οι δημόσιοι λειτουργοί, οι οποίοι ασχολούνται με τα στατιστικά στοιχεία, να μπορούν να κάνουν και αυτοί σωστά τη δουλειά τους. Έχουμε κάνει επανειλημμένες συζητήσεις με το Σύλλογο Υπαλλήλων και το νομοσχέδιο έχει βελτιωθεί ως αποτέλεσμα μιας σειράς συγκεκριμένων προτάσεων, που έχουν κάνει. Παραμένουμε, όμως, απολύτως ανυποχώρητοι σε ένα βασικό ζήτημα, που είναι ότι εμείς θα διασφαλίσουμε με κάθε τρόπο τη θεσμική ανεξαρτησία αυτής της Αρχής. Επαναλαμβάνω, δεν είναι ότι μας το ζητούν από την Ε.Ε., δεν είναι ότι είναι χρήσιμο στις διεθνείς αγορές. Πάνω απ’ όλα το χρωστάμε στους Έλληνες πολίτες.
Να διαβάσω, τέλος, μια αναδιατύπωση στο σχέδιο νόμου, στο άρθρο 12 παρ. 1 περίπτωση α.α αντί «… ύστερα από εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών» τίθεται η λέξη «…με εισήγηση του Υπουργού Οικονομικών ύστερα από δημόσια προκήρυξη και με πλειοψηφία των 4/5 των μελών της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής». Ευχαριστώ.
Μπορεί να μη συμφωνώ ούτε στο ελάχιστο με αυτά που λες,αλλά θα έδινα μέχρι και την τελευταία ρανίδα του αίματός μου για το δικαίωμά σου να συνεχίσεις να τα λες -ΒΟΛΤΑΙΡΟΣ