Άκουσα
με μεγάλη προσοχή τους βουλευτές της
αντιπολίτευσης – μείζονος και ελάσσονος
–και διαπιστώνω, πρώτον, ότι στερούνται
εναλλακτικών προτάσεων. Ασκούν στην
κυβέρνηση κριτική, αλλά δεν προτείνουν
τίποτε στη θέση της πολιτικής μου εμείς
κάνουμε. Ψελλίζουν περίεργα πράγματα,
που δεν στέκουν ούτε σε αίθουσες
πανεπιστημίου για πρωτοετείς φοιτητές.
Μας προτείνουν στην ουσία να ακολουθήσουμε
σχήματα και παραδείγματα χωρών που
παραπέμπουν σε άμεση χρεοκοπία.
Δεύτερον, στερούνται πνεύματος αυτοκριτικής. Μέχρι πριν από δύο μήνες μας έλεγαν ότι έχουμε αποτύχει, ότι δεν θα πάρουμε τα χρήματα, ότι δεν θα πάρουμε επιμήκυνση, ότι η οικονομία δεν πάει καλά. Ποια είναι η πραγματικότητα;
Πήραμε
περίπου διπλάσια χρήματα. Μας κούρεψαν
το χρέος περίπου 20% του ΑΕΠ, δηλαδή 40
δισ. ευρώ, μέσω μείωσης επιτοκίων
–δραστικής μείωσης πάνω από 100 μονάδες
βάσης- «μετακύλισης» των χρεολυσίων
και των τόκων προς τα πίσω για 15 χρόνια.
Δεύτερον, στερούνται πνεύματος αυτοκριτικής. Μέχρι πριν από δύο μήνες μας έλεγαν ότι έχουμε αποτύχει, ότι δεν θα πάρουμε τα χρήματα, ότι δεν θα πάρουμε επιμήκυνση, ότι η οικονομία δεν πάει καλά. Ποια είναι η πραγματικότητα;
Επίσης,
δεν αναγνωρίζουν ότι η οικονομία
προσαρμόζεται. Έχουμε πολύ μεγάλη
προσαρμογή, το έλλειμμα μειώνεται
δραστικά. Φέτος θα κλείσουμε καλύτερα
από το στόχο τον προϋπολογισμό στη
γενική κυβέρνηση. Έχουμε τεράστια
προσαρμογή στο ισοζύγιο τρεχουσών
συναλλαγών, κυρίως μέσω εξαγωγών. Χθες
ανακοινώθηκαν στοιχεία από τον Πανελλήνιο
Σύνδεσμο Εξαγωγέων. Πιάσαμε ιστορικό
υψηλό σε εξαγωγές αγαθών, 24 δισ. ευρώ,
συν 13% σε σχέση με πέρυσι.
Κυρίες
και κύριοι Βουλευτές, η ελληνική
οικονομία, είτε σας αρέσει είτε όχι,
προσαρμόζεται και προσαρμόζεται πολύ
γρήγορα.
Πολύς
λόγος έχει γίνει στο Κοινοβούλιο και
στην κοινωνία για την απαιτούμενη
μεταρρύθμιση του φορολογικού μας
συστήματος.
Θεωρώ
ότι μια από τις πιο παρεξηγημένες λέξεις
στη χώρα μας είναι αυτή της «μεταρρύθμισης».
Πολλές
φορές η έννοια της μεταρρύθμισης
ταυτίζεται με μια νομοθετική πρωτοβουλία
και θεωρείται ότι ολοκληρώνεται με την
ψήφιση της από τη Βουλή.
Προσωπική
μου άποψη είναι ότι οι νόμοι ξεκινούν
τις μεταρρυθμίσεις αλλά δεν τις
ολοκληρώνουν.
Μια
άλλη σχετικά εσφαλμένη αντίληψη για
τις μεταρρυθμίσεις είναι ότι είναι
στιγμιαίες και ριζοσπαστικές. Έχω την
αίσθηση ότι οι πιο επιτυχημένες
μεταρρυθμίσεις είναι αυτές που ωρίμασαν
και διήρκησαν χρόνια.
Τέλος,
πολλοί έχουν στο μυαλό τους ότι η
μεταρρύθμιση είναι κάτι που επιφέρει
εξ ορισμού ριζοσπαστικές και ανατρεπτικές
λύσεις.
Πολλές
φορές, όμως στην εθνική και διεθνή
πραγματικότητα, πραγματική μεταρρύθμιση
είναι απλά η πραγματοποίηση του
αυτονόητου.
Μέσα
από μικρά και σταθερά βήματα, θα
εγκαθιδρύσουμε ένα αξιόπιστο φορολογικό
σύστημα. Ένα σύστημα που στηρίζεται
στον αμοιβαίο σεβασμό φορολογικής αρχής
και του φορολογούμενου.
Η
κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να ενώσει
όλες εκείνες τις ψηφίδες που θα συνθέσουν
ένα δίκαιο, σταθερό και μακρόπνοο
φορολογικό σύστημα που θα χαρακτηρίζεται
από
- απλό θεσμικό πλαίσιο
- απλές διοικητικές διαδικασίες οι οποίες, όπου αυτό είναι εφικτό, θα μπορούν να εκτελούνται με τα εργαλεία των σύγχρονων υπηρεσιών τεχνολογίας και πληροφορικής
- σοβαρές δικλείδες διασφάλισης της νομιμότητας της φορολογικής διοίκησης και του φορολογούμενου
- έναν αποτελεσματικό μηχανισμό διασταυρώσεων και ελέγχων
- και μια ταχεία φορολογική δικαιοσύνη.
Το
υπό συζήτηση νομοσχέδιο είναι ένα από
αυτά τα βήματα, που οδηγούν στο σύγχρονο
φορολογικό σύστημα, που η Κυβέρνηση
σκοπεύει να θεμελιώσει.
Αλλά
δεν είναι το πρώτο βήμα που γίνεται.
Κατά την προηγούμενη περίοδο, έχουμε
προωθήσει μια σειρά από σημαντικές
πρωτοβουλίες:
- Αντικαταστήσαμε τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων από τον σημαντικά απλούστερο Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών.
Άρα
δεν συμφωνώ με τον κ. Λοβέρδο, στο σημείο
αυτό. Ούτε σε αυτό που ανέφερε ότι ο
Υπουργός Οικονομικών κάνει τα πάντα,
ασχολείται με όλους και με όλα. Υπάρχει
Αναπληρωτής Υπουργός, για τις δαπάνες,
στο ΓΛΚ, υπάρχει Υφυπουργός Οικονομικών
για τα έσοδα και από χθες υπάρχει και
Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων.
- Θεσπίσαμε – όπως είπα - τον, αυξημένων προσόντων, Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, πενταετούς θητείας, θα είναι ανεξάρτητος και θα έχει την ευθύνη της φορολογικής διοίκησης.
- Προχωράμε αποφασιστικά στην αναδιοργάνωση του φορολογικού και ελεγκτικού μηχανισμού, μέσω των συγχωνεύσεων των Δ.Ο.Υ. στοχεύοντας στη δημιουργία νέων ευέλικτων μονάδων, καθώς και την εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων για τη δραστηριοποίησή τους στον νευραλγικό τομέα των ελέγχων και για την ενίσχυση των Δικαστικών Τμημάτων.
- Διευρύνουμε συνεχώς τη δυνατότητά τους να διεκπεραιώνουν φορολογικές υποθέσεις εκτός Δ.Ο.Υ., αναβαθμίζοντας σημαντικά τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και υλοποιώντας πολλές νέες, με απώτερο στόχο να μην απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών στις Δ.Ο.Υ.
- Έχουμε ξεκινήσει τις διασταυρώσεις για όσους έχουν στείλει με εμβάσματα στο εξωτερικό τις καταθέσεις τους από το 2009 έως και σήμερα, ώστε να διερευνήσουμε αν τα ποσά αυτά δικαιολογούνται από τις φορολογικές τους δηλώσεις.
Μάλιστα,
όπως ξέρετε, ήδη το πρώτο πακέτο
σημειωμάτων έχει ήδη αποσταλεί στους
ελεγχόμενους.
6ο.
Αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά το
λαθρεμπόριο καυσίμων. Θέλω να σταθώ σε
αυτό το σημείο, γιατί έχουν λεχθεί πολλά
για το πετρέλαιο θέρμανσης και έχουν
κατατεθεί πολλές ερωτήσεις από Βουλευτές.
Θυμίζω ότι έχει θεσμοθετηθεί εξίσωση
του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης
στο κατώτατο δυνατό επιτρεπτό ποσό, από
τον κανονισμό της ΕΕ, που είναι τα 330
ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Μειώθηκε το πετρέλαιο
κίνησης από 412 ευρώ σε 330 ευρώ και αυξήθηκε
το πετρέλαιο θέρμανσης κατά περίπου 60
ευρώ. Η μείωση στις ποσότητες που έχει
ακουστεί είναι σε γενικές γραμμές σωστή,
έρχεται από πολλές αιτίες: υπήρχε
λαθρεμπόριο, το οποίο εξ’ ορισμού έχει
εξαφανιστεί στο σκέλος που αφορά το
πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, οι
πολίτες αποθεματοποίησαν για να προλάβουν
την αύξηση που από πέρυσι ήταν γνωστή
και έτσι έχουμε μια συνολική πτώση της
ζήτησης γύρω στο 15% στο πρώτο εξάμηνο
του 2012. Η πάταξη του λαθρεμπορίου φαίνεται
και από τα πρώτα στοιχεία, είναι γύρω
στο 30%. Για το επίδομα θέρμανσης έχουμε
προϋπολογίσει 80 εκ. ευρώ. Αιτήσεις έχουν
γίνει για χαμηλότερα ποσά. Τα κριτήρια
καλύπτουν οικογένειες με εισόδημα μέχρι
35.000 ευρώ συν 3.000 ευρώ για κάθε παιδί. Άρα
καλύπτουμε περίπου το 85% των οικογενειών.
Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, δεν μπορεί
να μην δίνουμε τον απαραίτητο χρόνο
στις αλλαγές πολιτικής, ώστε να κλείσουν
τον κύκλο τους και να αξιολογηθούν
σωστά. Οι συχνές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση
δείχνουν έλλειψη ορθής κρίσης και
επαγγελματισμού και θα πρέπει να
παρακολουθήσουμε το ζήτημα το επόμενο
χρονικό διάστημα, αλλά με καλή πίστη
και πνεύμα αυτοκριτικής.
Το
υπό συζήτηση φορολογικό νομοσχέδιο
έρχεται να συμπληρώσει τις τομές αυτές
με νέες σημαντικές αλλαγές:
- Διευρύνεται σημαντικά η φορολογική βάση, μέσω της υποχρεωτικής δήλωσης όλων των εισοδημάτων από όλους τους πολίτες και της πλήρους ένταξης στο φορολογικό σύστημα ομάδων που μέχρι σήμερα φορολογούνταν ελλιπέστατα.
- Επιτυγχάνεται η δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών στις επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες, ώστε να σταματήσει η αποκλειστική επιβάρυνση των μισθωτών και συνταξιούχων.
Μάλιστα,
υπολογίζεται ότι η συνολική επιβάρυνση
μισθωτών και συνταξιούχων σε ό,τι αφορά
τους φόρους, θα είναι μειωμένη κατά 100
εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι.
- Μπαίνει ένα τέλος στην άδικη αντιμετώπιση της ίσης φορολόγησης εισοδημάτων από εντελώς διαφορετικές πηγές, μέσω της εφαρμογής τριών κλιμάκων: των μισθωτών και συνταξιούχων, των μη μισθωτών και της αυτοτελούς φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια.
- Προωθείται η ισότιμη φορολογική μεταχείριση της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Με ενιαία κριτήρια, θα φορολογούνται πλέον οι ατομικές επιχειρήσεις, οι ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρείες, οι επιχειρήσεις που ανήκουν στο καθεστώς της κοινωνίας αστικού δικαίου.
- Εξορθολογίζεται η φορολογική μεταχείριση της έρευνας στον ιδιωτικό τομέα, με την οποία στηρίζεται με υγιή και βιώσιμο τρόπο η αναπτυξιακή διαδικασία.
- Εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, ως επαγγελματικές δαπάνες, γεγονός που αναμένεται να ευνοήσει την επιχειρηματικότητα, μικρή ή μεγάλη.
- Ο συντελεστής για εισοδήματα έως 50.000 θα είναι μειωμένος κατά 50% για νέες ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις ή νέους ελεύθερους επαγγελματίες, με πρώτη δήλωση έναρξης επιτηδεύματος από 1η Ιανουαρίου 2013, για τα 3 πρώτα έτη άσκησης της δραστηριότητάς τους και μέχρι 10.000 ευρώ εισόδημα, με στόχο να στηριχθεί η νεανική επιχειρηματικότητα.
- Από το 2015, εισάγεται συντελεστής φορολόγησης 13% των εισοδημάτων από ατομική γεωργική επιχείρηση. Έτσι, από το 2015 εντάσσεται στο φορολογικό σύστημα, το αγροτικό εισόδημα, που θα φορολογείται πλέον βάσει βιβλίων εσόδων – εξόδων, με εξαιρέσεις που θα υπάρξουν για τα μικρά αγροτικά εισοδήματα.
Τα
οφέλη από αυτή τη διαδικασία δεν είναι
μόνο ταμειακά καθώς θα μειώσει το αδήλωτο
εισόδημα των μεσαζόντων, αλλά επίσης
θα έχει επίδραση στις τιμές των γεωργικών
προϊόντων για τον τελικό καταναλωτή
και θα συμβάλλει στην αύξηση του
πραγματικού αγροτικού εισοδήματος.
- Υπήρξε πρόνοια, όπως δεσμευθήκαμε για την προστασία των εισοδημάτων των παραγωγών φωτοβολταϊκών.
Συγκεκριμένα,
με τη νέα ρύθμιση, η έκτακτη ειδική
εισφορά αλληλεγγύης εκπίπτει ισόποσα
μέσα σε διάστημα 5 ετών.
Αυτό
νομίζω ότι ικανοποιεί τα σχετικά
αιτήματα, που έχουν υποβληθεί από πολλούς
βουλευτές αλλά και από σχετική τροπολογία
της Δημοκρατικής Αριστεράς.
- Έχει ληφθεί ειδική μέριμνα για το ζήτημα της εργασίας με απόδειξη παροχής υπηρεσιών, τα περίφημα μπλοκάκια.
- Ρυθμίστηκε το πλαίσιο συλλογής και φορολογικής χρήσης των αποδείξεων δαπανών.
- Σχετικά με το Άρθρο 5 ως προς τις μεταβιβάσεις ακινήτων, ελήφθησαν υπόψη οι παρατηρήσεις του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ κ.Γελαλή, όπως και άλλων βουλευτών.
Στη
σχετική προσθήκη, γίνεται διευκρίνιση
ως προς το υποκείμενο του φόρου και ως
προς το ποια ακίνητα αφορά η συγκεκριμένη
ρύθμιση, σύμφωνα με όσα αναφέρονται και
στην Εισηγητική Έκθεση.
- Ενισχύεται ο τρόπος λειτουργίας της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων και της Οικονομικής Επιθεώρησης, καθορίζεται το πλαίσιο του συμβολαίου αποδοτικότητας ελεγκτών βεβαίωσης και είσπραξης, ενώ διευρύνεται η νομική υποστήριξη του Κράτους από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους.
- Αίρεται η στρέβλωση, άτομα με υψηλότερα εισοδήματα να απολαμβάνουν ωφελημάτων που δεν δικαιούνταν συμπολίτες μας με πολύ χαμηλά εισοδήματα.
Αυτό,
πέρα από την αποκατάσταση της κοινωνικής
δικαιοσύνης, πρακτικά σημαίνει ότι
869.000 οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά θα
πάρουν για πρώτη φορά επίδομα.
Επιπλέον,
με τις διατάξεις του νομοσχεδίου οι
περίπου 150.000 πολύτεκνες οικογένειες
που λάμβαναν μέχρι σήμερα πολυτεκνικό
επίδομα 528 ευρώ το έτος ανά παιδί, θα
λαμβάνουν 500 ευρώ ανά παιδί ως πολυτεκνικό
επίδομα και επιπλέον 40 το μήνα, ανά
παιδί, εφόσον το οικογενειακό εισόδημα
είναι μέχρι 45.000 ευρώ.
- Από τις πλέον σημαντικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου είναι αυτές που αφορούν στις ενδοομιλικές συναλλαγές, με τις οποίες ενοποιούνται οι σχετικές διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και του άρθρου 26 του ν.3728/2008.
Το
νέο σύγχρονο πλαίσιο, που ήταν ζητούμενο
τα τελευταία χρόνια, ακολουθεί τις
κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ και
μπορεί να αποφέρει μεγάλη αύξηση των
εσόδων του Κράτους, αλλά και εξορθολογισμό
των τιμών καταναλωτικών αγαθών.
Για
την επίτευξη του σκοπού αυτού προβλέπονται
βαριά πρόστιμα για παραβάσεις σχετικές
με την τεκμηρίωση των τιμών διασυνοριακών
ενδοομιλικών συναλλαγών, που θα
αποθαρρύνουν τις αθέμιτες πολιτικές
μεγάλων εμπορικών ομίλων εις βάρος των
καταναλωτών και του δημόσιου ταμείου.
Επιπλέον
εισάγονται
για
πρώτη φορά στο ελληνικό φορολογικό
δίκαιο διατάξεις για δυνατότητα σύναψης
Συμφωνιών Προκαθορισμένων Τιμολογήσεων
με
τη σύναψή των οποίων αποφεύγονται
δαπανηροί και χρονοβόροι φορολογικοί
έλεγχοι των διασυνοριακών συναλλαγών
και μειώνεται το κόστος συμμόρφωσης.
Μας
βρίσκει σύμφωνους η πρόταση που κατέθεσε
ο ειδικός αγορητής του ΠΑΣΟΚ κ.Κουκουλόπουλος
για αποφυγή διαρχίας στο συγκεκριμένο
θέμα, μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών
και του Υπουργείου Ανάπτυξης και προς
αυτή την κατεύθυνση είναι και η προσθήκη,
που καταθέσαμε.
Ως
προς τη δεύτερη πρόταση του κ.
Κουκουλόπουλου, σχετικά με την φορολόγηση
της αμοιβής των συγγραφέων και
εκπαιδευτών, είναι σαφές ότι οι κατηγορίες
αυτές δεν υπόκεινται σε τήρηση βιβλίων
και στοιχείων, εφόσον παρέχουν υπηρεσίες
ευκαιριακά και ως παρεπόμενη απασχόληση,
όπως ρητά προβλέπει το άρθρο 3 παρ 2. του
Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης
Συναλλαγών, στο οποίο παραπέμπει η
σχετική προσθήκη που θα υποβάλουμε.
Η
τροπολογία που έχει καταθέσει το ΠΑΣΟΚ
ως προς τις ευπαθείς κατηγορίες
πληθυσμού δεν μπορεί να ενσωματωθεί
στο παρόν νομοσχέδιο, γιατί αφορά
διατάξεις μη συναφείς με το αντικείμενο
του νομοσχεδίου. Και κυρίως γιατί αυτή
τη στιγμή, όπως ελέχθη πριν από τον κ.
Βενιζέλο, το νομοσχέδιο αυτό είναι
κυρίως ένα νομοσχέδιο δημοσιονομικής
ανάγκης. Κάθε ευρώ που παίρνουμε με το
νομοσχέδιο αυτό είναι ένα ευρώ λιγότερο
σε μείωση μισθών και συντάξεων. Αν δεν
είχαμε το νομοσχέδιο αυτό, τα 2,3 δισ.
ευρώ που θα εξοικονομήσουμε, όπως δείχνει
η έκθεση του ΓΛΚ, θα έπρεπε να βρεθούν
από περαιτέρω μειώσεις σε μισθούς και
συντάξεις.
Θα
ήθελα, επίσης, να αναφερθώ αναλυτικά
και στις πέντε συγκεκριμένες προτάσεις
που έχει καταθέσει η ΔΗΜΑΡ:
1.
Σχετικά με την προτεινόμενη τροπολογία
για τις ατομικές επιχειρήσεις και τους
ελεύθερους επαγγελματίες, εκτιμάται
ότι θα οδηγήσει σε απώλειες εσόδων 253
εκατ. ευρώ, τις οποίες σε μεγάλο βαθμό
θα καρπωθούν αυτοί, που ήδη φοροδιαφεύγουν.
2.
Σχετικά με την τροπολογία για τα ενοίκια,
το εισόδημα από ενοίκια αποτελεί εισόδημα
από περιουσία και όχι από εργασία και,
ως εκ τούτου, θα έπρεπε να φορολογείται
αναλόγως. Το κόστος της τροπολογίας
εκτιμάται σε 74 εκατ. εκ.
3.
Ως προς την τροπολογία για την έκπτωση
φόρου τέκνων, αυτή αναφέρεται μόνο στα
τέκνα όσων φορολογούνται με την κλίμακα
μισθωτών-συνταξιούχων.
Η
διεύρυνση της έκπτωσης για αυτά τα
νοικοκυριά εκτιμάται ότι θα είχε κόστος
τουλάχιστον 100 εκατ. Άλλωστε ο τρόπος
αυτός είναι αναποτελεσματικός για τα
πολύ φτωχά νοικοκυριά (με μηνιαίο
εισόδημα περί τα 1.000 ευρώ), δεδομένου
ότι αυτά δεν θα είχαν κανένα όφελος από
την επέκταση της έκπτωσης φόρου, αφού
βρίσκονται κάτω από το όριο των 2.100 ευρώ.
4.
Ως προς την φορολόγηση τόκων καταθέσεων,
αυτό αποτελεί εισόδημα από περιουσία
και δεν έχει νόημα η απαλλαγή ποσών.
Πόσω
δε μάλλον όταν δεν είναι δυνατόν να
γίνει διάκριση μεταξύ καταθέσεων φυσικών
προσώπων και φυσικών προσώπων που
εκπροσωπούν νομικά πρόσωπα, ώστε να
επιλέγονται μόνο λογαριασμοί νοικοκυριών.
Επιπλέον
το προτεινόμενο σύστημα θα οδηγούσε σε
φοροαποφυγή μέσω κατάτμησης των
λογαριασμών καταθέσεων.
Με
βάση τα παραπάνω, τίθεται σε αμφισβήτηση
και το εκτιμώμενο δημοσιονομικό όφελος
των 135 εκατ. ευρώ.
5.
Ως προς τις εκπτώσεις φόρου
Α.
Για ενοίκια
Η
προτεινόμενη έκπτωση φόρου για ενοίκιο
εκτιμάται ότι θα έχει κόστος περί τα 60
εκατ. και δεν ωφελεί καθόλου τα νοικοκυριά
με 2 εργαζόμενους και εισόδημα μέχρι
20.000.
Β.
Για αποδείξεις
Η
προτεινόμενη έκπτωση φόρου έχει
δημοσιονομικό κόστος το οποίο ξεπερνά
τα 500 εκατ., χωρίς, μάλιστα, να ωφελεί τα
πιο φτωχά νοικοκυριά (δηλαδή αυτά που
πληρώνουν φόρο μέχρι 2.100 ευρώ).
Για
τους παραπάνω λόγους και επειδή δεν
προτείνεται πώς θα καλυφθεί το συνολικό
κόστος των προτεινόμενων τροπολογιών,
το οποίο συνολικά υπερβαίνει το 1 δισ.
– δηλαδή 0,5% του ΑΕΠ - δεν μπορούμε να
κάνουμε δεκτές τις συγκεκριμένες
προτάσεις της ΔΗΜΑΡ. Μακάρι να μπορούσαμε,
αλλά «δει δε χρημάτων».
Η
ΔΗΜΑΡ συμμετείχε στη διαπραγμάτευση
και πρότεινε σωστά μέτρα που έχουν γίνει
δεκτά, όπως και το ΠΑΣΟΚ. Οι προτάσεις
ελήφθησαν υπόψη στο πλαίσιο της συνολικής
διαπραγμάτευσης. Δεν μπορούμε, όμως,
παραμονή της συνεδρίασης του Euro
Working
Group
και του IMF,
που θα μας φέρουν δόση πάνω από 5 δισ.,
να προσθέσουμε κόστος 1 δισ. ευρώ.
Κυρίες
και κύριοι Βουλευτές,
Με
το παρόν νομοσχέδιο, πέρα από όλες αυτές
τις σημαντικές καινοτομίες, επιδιώκεται
και δημοσιονομική ωφέλεια συνολικού
ύψους 2,3 δισ. ευρώ, που θα προέρχεται
κατά το ήμισυ περίπου από τις νέες
κλίμακες φορολογίας εισοδήματος και
κατά το ήμισυ από τη φορολόγηση τόκων
καταθέσεων, κερδών επιχειρήσεων,
ασφαλισμάτων, πλοίων, καθώς και του
ειδικού τέλους ελεύθερων επαγγελμάτων.
Έχω
παρακολουθήσει με πολύ προσοχή την
έντονη κριτική που έχει ασκηθεί στην
εισπρακτική διάσταση του νομοσχεδίου
και επιτρέψτε μου να πω ότι δεν είναι
ευχάριστο σε κανένα Υπουργό Οικονομικών
να αυξάνει τα φορολογικά βάρη των
πολιτών, έστω και αν επιδιώκει τη
δικαιότερη κατανομή των βαρών.
Ωστόσο,
έχω την υποχρέωση να θυμίσω ότι η
Κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε πολύ σκληρά
ώστε να πετύχει ένα κομμάτι της
δημοσιονομικής προσαρμογής να είναι
από την αύξηση της φορολογικής βάσης
και όχι από την περικοπή των δαπανών. Η
τρόικα ήθελε στην αρχή όλα να είναι από
δαπάνες.
Κάθε
ευρώ από τα επιπλέον φορολογικά έσοδα
που επιδιώκουμε είναι ένα ευρώ που
σώζουμε από τις συντάξεις και τα κοινωνικά
επιδόματα.
Και
αυτό το θεωρώ και θα συνεχίσω να το θεωρώ
σημαντική επιτυχία.
Σε
αυτό στο σημείο, θέλω να σταθώ στα επόμενα
σημαντικά βήματα της επιδιωκόμενης
φορολογικής μεταρρύθμισης.
Το
Υπουργείο Οικονομικών έχει θέσει
συγκεκριμένους στόχους που θέλει να
πετύχει με την επόμενη νομοθετική
πρωτοβουλία. Θα έχουμε δυνατότητα να
κάνουμε διάλογο και με τα κόμματα της
συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης.
Κατ’
αρχάς αποσκοπούμε το επόμενο φορολογικό
νομοσχέδιο να είναι και το τελευταίο
«μεγάλο». Δηλαδή επιθυμούμε να τελειώσουμε
με αυτό τον νομοθετικό οργασμό των
εκατοντάδων νομοθετικών πρωτοβουλιών
των τελευταίων ετών.
Βασικός
στόχος μας στόχος είναι να καταστήσουμε
μεσομακροπρόθεσμα τις Δ.Ο.Υ. κυρίως
ελεγκτικά κέντρα – στους ελέγχους
πάσχουμε και στις ποινές - τοποθετώντας
το μεγαλύτερο δυνατόν μέρος του
στελεχιακού τους δυναμικού σε υπηρεσίες
ελέγχου, διασταύρωσης, είσπραξης και
στα δικαστικά τμήματα.
Το
στοίχημα, που πρέπει να κερδίσουμε,
είναι να μη χρειάζεται να πηγαίνει ο
πολίτης ή φοροτεχνικός ή λογιστής στη
Δ.Ο.Υ. παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις.
Προτεραιότητα
επίσης, είναι η θεσμοθέτηση ενός ενιαίου
φόρου για τα ακίνητα που μεταξύ άλλων
θα ενσωματώσει το σημερινό ΕΕΤΗΔΕ.
Μετά
από τις παλινωδίες των τελευταίων ετών
γύρω από τη φορολογία ακινήτων, θα
τερματιστούν οριστικά.
Ακρογωνιαίος
λίθος του νέου φορολογικού συστήματος
είναι η θέσπιση και η εφαρμογή του
ηλεκτρονικού περιουσιολογίου στο οποίο
θα περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία για
την κινητή και ακίνητη περιουσία των
φορολογούμενων και μέσω της οποίας θα
εντοπίζονται πολύ πιο εύκολα όλες οι
πιθανές εστίες φοροδιαφυγής.
Τέλος,
ήδη εξετάζουμε την επέκταση των
ηλεκτρονικών συναλλαγών με κάρτες
πληρωμών και με άλλους ηλεκτρονικούς
τρόπους πληρωμής για μια ευρύτατη γκάμα
συναλλαγών και για ποσά πολύ μικρότερα
από αυτά που προβλέπονται από την
υφιστάμενη νομοθεσία.
Με
τον τρόπο αυτό, επιδιώκουμε να περιορίσουμε
τις συναλλαγές με μετρητά και την
ευνοούμενη από αυτές φοροδιαφυγή.
Κυρίες
και κύριοι βουλευτές, εκτιμώ πως όλοι
αυτοί οι στόχοι στους οποίους αναφέρθηκα
μπορούν να αποτελέσουν πρωτοβουλίες
που θα τύχουν ευρείας στήριξης από τη
Βουλή.
Πιστεύω
ότι κανένας σε αυτήν την αίθουσα δεν
εύχεται – είτε ανήκει στη συμπολίτευση,
είτε στην αντιπολίτευση- να αποτύχει η
μάχη με τη φοροδιαφυγή.
Και
γνωρίζουμε όλοι πόσο τι επιπτώσεις είχε
η φοροδιαφυγή στο δημοσιονομικό
εκτροχιασμό της χώρας.
Επικαλούμενος
το αίσθημα ευθύνης, που σας διακρίνει
όλους, σας ζητώ να υπερψηφίσετε ένα
νομοσχέδιο που αποτελεί σημαντικό βήμα
για μια ολοκληρωμένη φορολογική
μεταρρύθμιση.